I reglement for formannskap og kommunestyrets § 17 heter det:
”Utenfor de saker som er ført opp i innkallingen til møtet, kan hvert medlem av kommunestyret gjøre forespørsler som rettes til ordføreren. Slik forespørsel må være meldt skriftlig til ordføreren 14 dager før møtet og sendes ut sammen med innkallingen. Ordførerens svar deles ut i møtet.
Forespørsler behandles etter at den ordinære sakslisten er behandlet. Det er anledning for kommunestyrets representanter til å føre en debatt i etterkant av ordførerens svar. Det er også anledning til å fremme forslag til uttalelse. Den samlede behandlingstiden for forespørsel bør ikke overstige 30 minutter.”
Formål
Formålet er å gi kommunens innbyggere og kommunestyrerepresentanter mulighet til å ta opp saker/spørsmål som ikke står på sakslisten.
Interpellasjonen vil bli ført opp på sakslista til en av de første kommunestyremøtene, etter hva ordføreren bestemmer. Interpellanten leser opp sin forespørsel i møtet og ordføreren leser opp sitt svar.
Vær oppmerksom på at slike henvendelser i utgangspunktet er offentlige og tilgjengelige for allmennheten.
Rutiner
Interpellasjoner / forespørsler behandles på samme måte som andre brev /saker som rettes til kommunen. Det opprettes en egen sak på hver enkelt interpellasjon. Sakstittel skal være ”Interpellasjon + det det gjelder". Møtesekretær må være kopimottaker på interpellasjonen. Uttalelser eller svar registreres som egne journalposter i samme sak.
Svaret kopieres og deles ut på møtet.
Alle medlemmer kan rette forespørsler til lederen i møte, også om saker som ikke står på sakslisten. Muntlige forespørsler refereres kun i protokollen.
Laster...