Arkivloven med forskrifter ligger til grunn for retningslinjeneI kommunene er arkivansvaret en del av det overordna administrative ansvaret som er tillagt administrasjonssjefen (rådmannen), jfr. Kommunelovens § 23.
Dette ansvaret er i Orkdal kommune delegert til arkivleder som har kontroll og oppfølgingsansvar for arkivet. Dette innebærer også at arkivleder skal gi rettleiing, råd og instrukser for arkivarbeidet i samsvar med forutsetningene gitt i eller i medhold av Lov om arkiv og Forskrift om offentlig arkiv. Arkivanvsvarlig skal involveres i forbindelse med anskaffelse av nye systemer som skal håndtere dokumenter.
SaksbehandlingAll saksbehandling skal skje i kommunens sak/arkivsystem eller fagsystemer. Ingen arkivverdige dokumenter skal lagres i personlige filer/mapper. Oppdatering av arkivplanenOppdatering av arkivplanen skal skje når:
- en kommunal enhet oppretter et nytt arkiv eller arkivdel
- det blir tatt i bruk ny arkivnøkkel
- en kommunal enhet tar i bruk et nytt datatsystem for lagring av arkivverdig informasjon
- en kommunal enhet blir lagt ned eller opprettet
- det blir oprettet eller lagt ned et styre eller utvalg
- det blir gjort vesentlige endringer i kommunens delegeringsreglement
- kommunale oppgaver blir overført til virkskomheter utenfor kommunene
Arkivansvarlig avgjør om det er behov for oppdatering av arkivplanen når
- det blir tatt i bruk ny versjon av arkivnøkkel
- det blir tatt i bruk nye versjoner av datasystem for lagring av informasjon
Ved hvert årsskifte skal arkivplanen tas ut i PDF format og arkiveres i kommunens sak/arkiv-system.
|